COMMON FUTURE – KONGRES WSPÓŁPRACY Z UKRAINĄ

W dniach 22 – 23.IX.2025 na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich odbyła się kolejna edycja kongresu COMMON FUTURE. Głównym organizatorem kongresu, oprócz MTP była Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza, z którą od lat współpracuje nasza Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji. Symptomatyczna jest zmiana nazwy kongresu, który dotychczas nazywał się Kongresem Odbudowy Ukrainy. Obecna edycja to Kongres Współpracy z Ukrainą. Odzwierciedla to wejście stosunków z Ukrainą na nowy etap, świadczący o zmianie relacji między partnerami polskimi i ukraińskimi. W kongresie brał udział Andrzej Łyko – Prezes Zarządu Polskiej Izby Gospodarczej Importerów, Eksporterów i Kooperacji.

Oprócz sesji plenarnych przeprowadzono kilkadziesiąt dyskusji panelowych poświęconych konkretnym aspektom współpracy z Ukrainą. W kongresie oprócz setek przedsiębiorców udział wzięli przedstawiciele kilku resortów w randze wiceministrów, szefowie agencji zrzeszonych w Polskim Funduszu Rozwoju wspierających współpracę z Ukrainą oraz Paweł Kowal – Przewodniczący Rady ds. Współpracy z Ukrainą przy Premierze RP.

Z punktu widzenia naszej izby najważniejsze były dyskusje dotyczące prowadzenia handlu i inwestycji na Ukrainie w trakcie pełnoskalowej wojny, wsparciu dla firm rozwijających biznes z Ukrainą oraz ryzyk i możliwości związanych z inwestycjami na Ukrainie. Bardzo ciekawa dyskusja dotyczyła różnic w standardach prowadzenia biznesu na Ukrainie a tymi obowiązującymi w Polsce i w UE.

Jako bardzo intrygującą należy uznać inicjatywę budowy polskiego portu kontenerowego nad Morzem Czarnym w okolicach Odessy. Projekt taki, wartości około 500 mln euro, mógłby stać się katalizatorem wielu przedsięwzięć inwestycyjnych w branży logistycznej, koniecznych już obecnie a odkładanych w nieskończoność. Chodzi tu o konieczną modernizację i rozbudowę przejść granicznych z Ukrainą, tak drogowych jak i kolejowych, stanowiących już dziś wąskie gardło naszej ekspansji na Ukrainę czy budowę kolei o europejskiej szerokości toru, czyli przeważnie dodania trzeciej szyny.

Nasza obecność na Kongresie Common Future była możliwa dzięki ścisłej współpracy naszej izby z Panem  Piotrem Kaczmarkiem z poznańskiego oddziału Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Udostępnij ten post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email